Publieke Dienstverlening Op de Kaart

Gemeente Zwolle: "Geen zorgen"

2012-07-05

Eind 2011 is de gemeente Zwolle begonnen met de implementatie van de services van Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) in de bedrijfssystemen van de organisatie. Het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van de data ten opzichte van die van andere aanbieders zijn belangrijke argumenten bij de keuze voor het systeem.

Screenshot van de gis-viewer Marcel Broekhaar is adviseur Geo-informatie van het GIS-team en onderzoekt de gebruiksmogelijkheden en de toegevoegde waarde van PDOK in de gemeentelijke organisatie: "Omdat je zoveel mogelijk data vanuit de bron wilt aanbieden en PDOK een overheidsinitiatief is, is het voor ons een erg aantrekkelijke optie. Met PDOK hoeven we ons geen zorgen te maken over het up-to-date houden van de data. Dat wordt voor ons gedaan door de best mogelijke aanbieder." Christiaan Wolters, eveneens werkzaam in het GIS-team, vult aan: "Met PDOK hoeven we ons niet telkens af te vragen of de informatie wel klopt. Bovendien kunnen we nu ook buiten onze eigen grenzen kijken. Met het oog op de toenemende regionale samenwerking is dat erg belangrijk."

Ook het koppelen van de verschillende systemen gaat verrassend eenvoudig, wat niet betekent dat niet enige kennis van zaken vereist is. Broekhaar legt uit: "Op www.nationaalgeoregister.nl staat alles wat PDOK aanbiedt. Wij willen die services in onze viewer organisatie-breed ontsluiten, maar andere organisaties kunnen weer iets heel anders willen. Het enige wat PDOK kan doen is de services volgens de open OGC standaard aanbieden. Het is een kwestie van even wennen. Uiteindelijk zijn het standaarden waar iedere geo-informaticus mee werkt." Wolters: "Met onze software is het nu een kwestie van een druk op de knop om de data binnen te halen."

De geo-viewer wordt door de hele organisatie op alle denkbare niveaus gebruikt. Dat impliceert behoorlijk strenge eisen aan het serviceniveau van PDOK; eventuele down-time moet minimaal zijn. Volgens Wolters is dat tot dusver geen enkel moment een probleem geweest: "PDOK is altijd goed bereikbaar. We hebben nog nooit iets van een storing gemerkt."