24 apr 2025
Aan de leden van de PDOK attenderingsservice,
In het eerste kwartaal van 2025 heeft PDOK onder de leden van de PDOK attenderingsservice een onderzoek verricht naar de functie en het gebruik van de attenderingsservice en of deze aangepast zou moeten worden. Wij waren erg blij dat 189 leden van de attenderingsservice de moeite hebben genomen om de enquête in te vullen, hartelijk dank daarvoor!
De resultaten van dit onderzoek zijn inmiddels beschikbaar. Graag geeft PDOK hiermee een terugkoppeling van de hoofdlijn van de onderzoeksresultaten.
Uit de resultaten blijkt verrassend genoeg dat veel personen (zeer) tevreden zijn met de attenderingsservice in de huidige vorm. Ook kwam in het overgrote deel van de reacties naar voren dat men het niet nodig vindt om de informatie in categorieën onder te brengen. Men is breed geïnteresseerd in het nieuws van PDOK. Onderstaande grafieken spreken in dat verband voor zich.
Als tips voor aanvullingen of verbeteringen werden onder meer genoemd dat de aanmeldoptie voor de attenderingsservice op de website makkelijker te vinden moet zijn. En dat in de inleiding van een nieuwsbericht altijd een duidelijke omschrijving van de betreffende dataset aanwezig moet zijn, inclusief de link naar de beschrijving zelf (‘datasetpagina’). PDOK heeft deze betere vindbaarheid inmiddels voor elkaar gemaakt. In nieuwsberichten standaard verwijzen naar de bijbehorende datasetpagina neemt PDOK vanaf nu mee.
Het onderzoeksresultaat is voor PDOK niet alleen een prettige opsteker voor de attenderingsservice, het maakt ook dat PDOK op dit moment even een pas op de plaats maakt wat betreft een vergaande vernieuwing van de attenderingsservice.
LET OP: dit betekent ook dat opnieuw aanmelden voor de attenderingsservice niet nodig gaat zijn.
Op onderdelen zullen zaken worden aangepast, zoals die genoemd onder de verbeterpunten.
Vriendelijke groeten, Team PDOK